І. Як розвивати слухову увагу дітей.


Із самого народження людину оточують безліч звуків: шум вітру і дощу, шелест листя, гавкіт собак, сигнали машин, музика, мова людей ... Але немовля не здатний їх розрізняти і оцінювати, це відбувається з часом. Уміння зосереджуватися на звуках, необхідно для того щоб слухати і розуміти мову. Дитина повинна навчитися напружувати свій слух, вловлювати і розрізняти звуки, тобто у нього має сформуватися довільна слухова увага. Зосередження на словах дорослого - і результат, і необхідна умова розвитку слухання, а потім і розмовної мови. Дитина в 2,5 - 3 років вже може уважно слухати невеликі вірші, казки, оповідання, а також уявляти те, про що в них йдеться. Поступово обсяг слухової уваги збільшується, росте його стійкість, розвивається довільність. Діти все більше орієнтуються на слово – назву предмета, слово-оцінку поведінки інших дітей і свого власного, слово-наказ, вимога і спонукання. Роль мови як об'єкта уваги дітей особливо підвищується коли вони стикаються з правилами, вимогами, висунутими дорослими.

Напрямки роботи:

Пробудження інтересу до звуків навколишнього світу і до звуків мови.

Диференціація немовних звуків.

Диференціація тихих і гучних звуків.

Розвиток уміння визначати напрямок і джерело звуку.

Розвиток вміння локалізувати звук в просторі.

Розвиток вміння співвідносити кількість звучань з числом.

Диференціація звуконаслідувань.

Розвиток вміння локалізувати і впізнавати голос.

Диференціація немовних і мовних звуків.

Розвиток вміння відрізняти голоси різної гучності.

Розвиток уміння орієнтуватися на зміст сказаного.

Розвиток мовної пам'яті.

Розвиток стійкої уваги до звукового складу слова.

Завдання.

Для розвитку слухового уваги добре мати різноманітні музичні інструменти, дзвіночки, брязкальця.

Покажіть дитині різні музичні інструменти (барабан, бубон), дайте послухати, як вони звучать, а потім запропонуйте відвернутися і відгадати, на якому інструменті ви граєте.

Звертайте увагу дитини на «домашні звуки». Запитуйте: Що там шумить? Пояснюйте: Це шумить холодильник, це пральна машина, пилосос, міксер, телефон дзвонить і т.п.

Привертайте увагу дитини: “Чуєш, як іде (стукає, шумить, капає) дощ, шумить вітер, їде машина летить літак і т.п.”

Співайте короткі, ритмічні пісеньки і декламують вірші. Привчайте слухати диски для дітей.

Розуміння мови залежить як від слухового уваги, так і від життєвого досвіду.

Розширюйте кругозір. Якомога раніше беріть його з собою на прогулянки, екскурсії, в поїздки. Розповідайте йому про те, що ви бачите.

Візьміть за звичку коментувати все, що ви робите.

Детально проговорюйте те, що відбувається або відбудеться: “Ми зараз одягаємося і підемо гуляти.” і т.п. Такий коментар дозволяє зосередити увагу дитини на тому, що відбувається.


Удачі, успіхів, задоволення у спільних заняттях з дитиною!


Кiлькiсть переглядiв: 646