Дидактичний матеріал для розвитку зв’язного мовлення дітей дошкільного віку

1. "Назви три слова"

Мета: активізація словника.

Діти стають у шеренгу. Кожному учаснику по черзі задається питання. Потрібно, роблячи три кроки вперед, давати з кожним кроком три слова-відповіді, не сповільнюючи темпу ходьби.

· Що можна купити? (плаття, костюм, штани)

· Що можна варити? Що можна читати? Чим можна малювати? Що може літати? Що може плавати? Що (хто) може скакати? І т. д.

2. "Режим дня"

Декілька сюжетних або схематичних малюнків про режим дня. Запропонувати розглянути, а потім розташувати у певній послідовності і пояснити

/Files/images/19-20nr/gri/15.png




































3."Закінчи речення"

Мета: вживання складнопідрядних речень.

· Марина не пішла сьогодні в школу, тому що... ( захворіла)

· Ми включили обігрівачі, тому що... (стало холодно)

· Я не хочу спати, тому що... ( ще рано)

· Ми поїдемо завтра в ліс, якщо... (буде хороша погода)

· Мама пішла на ринок, щоб... (купити продукти)

· Кішка залізла на дерево, щоб...(врятуватися то собаки)

4. "Зоопарк"

Мета: розвиток зв'язного мовлення.

Діти сідають у коло, отримуючи по картинці, не показуючи їх один одному. Кожен повинен описати свою тварину, не називаючи її, за таким планом:

1. Зовнішній вигляд;

2. Чим харчується.

Для гри використовуються "ігровий годинник". Спочатку крутять стрілку. На кого вона покаже, той починає розповідь. Потім обертанням стрілки визначають, хто повинен відгадувати описану тварину.

5. "Хто ким хоче стати?"

Мета: вживання важких форм дієслова.

Дітям пропонуються сюжетні картинки із зображенням трудових дій. Чим зайняті хлопчики? ( Хлопчики хочуть зробити макет літака) Ким вони хочуть стати? (Вони хочуть стати льотчиками). Дітям пропонується придумати речення зі словом хочемо чи хочу.

6. “Кого чим погодуємо?”

Мета: закріпити знання дітей про те, чим харчуються різні дикі та свійські тварини.

Дидактичний матеріал: сірникові коробки з зображенням тварин і продуктами їх харчування.

/Files/images/19-20nr/gri/bac2d2f04d34504046255be737314cfb.jpg.jpg

Хід гри: Внутрішні коробки перемішуються. Всі гравці знаходять "їжу" кожній тварині, в кінці перевіряється правильність.

Що повинен знати дошкільник про тварин?

По-перше, дика це тварина або домашня, тварина лісу, півночі чи Африки, тобто місце проживання.

По-друге, чим ця тварина харчується.

Захоплююча розповідь — це саме те, що потрібно.

І обов'язково супроводжувати розповідь про тварин картинками, адже ми ж знаємо, що зорова пам'ять дуже допомагає в навчанні дошкільника

Дана гра спрямована на мовне, пізнавальне, соціально комунікативний розвиток дитини, а також на розвиток моторики.

Варіант гри "Кому частування?"

Мета: вживання важких форм іменників.

Вихователь каже, що в кошику подарунки для звірів, але боїться переплутати кому що. Просить допомогти. « Кому мед? Кому зерно? Кому м'ясо? Кому фрукти?»

7. "Порівняй предмети"

Мета: розвиток спостережливості, уточнення словника за рахунок назв деталей і частин предметів, їх якостей.

У грі можна використовувати як речі та іграшки, однакові за назвою, але які відрізняються якимись ознаками або деталями, так і парні предметні картинки. Наприклад, два відра, два фартуха, дві сорочки, дві ложки і т. д.

Дорослий повідомляє, що в дитячий садок прислали посилку. Що ж це? Дістає речі. "Зараз ми їх уважно розглянемо. Я буду розповідати про речі, а хтось з вас про інше. Розповідати будемо по черзі".

Наприклад: Дорослий: "У мене ошатний фартух".

Дитина: "У мене робочий фартух".

Дорослий: "Він білого кольору в червоний горошок".

Дитина: "А мій - темно-синього кольору".

Дорослий: "Мій прикрашений мереживними оборками".

Дитина: "А мій - червоною стрічкою".

Дорослий: "У цього фартуха по боках дві кишені".

Дитина: "А у цього - один великий на грудях".

Дорослий: "На цих кишенях - візерунок з квітів".

Дитина: "А на цьому намальовані інструменти".

Дорослий: "У цьому фартусі накривають на стіл".

Дитина: "А цей одягають для роботи в майстерні"

8. "Хто ким був чи що чим було"

Мета: активізація словника і розширення знань про навколишній.

Ким або чим раніше був курча (яйцем), кінь (лошам), жаба (головастиком), метелик (гусеницею), черевики (шкірою), сорочка (тканиною), риба (икринкой), шафа (дошкою), хліб (борошном), велосипед (залізом), светр (шерстю) і т. д.?

9. "Назви якомога більше предметів"

Мета: активізація словника, розвиток уваги.

Діти стають у рядок, їм пропонується по черзі називати предмети, які їх оточують. Назвавши слово - робить крок вперед. Виграє той, хто правильно і чітко вимовляв слова і назвав більшу кількість предметів, не повторюючись, і таким чином опинився попереду всіх.

10. «Нісенітниці»

Мета гри: розвивати просторово - часові уявлення, розвивати увагу.

Хід гри: дорослий показує різні безглузді картинки, а дитина каже, що неправильно, і виправляє помилку.

/Files/images/19-20nr/gri/14.png



















11. Дидактична гра «Підбери пару»

Мета: Узагальнити знання дітей про пори року, про її явищах; вправляти в найменуванні одягу, закріпити вміння знаходити види одягу відповідно до погоди і співвідносити з ілюстрацією, розвивати зв'язне мовлення дітей, поповнювати словниковий запас (зонт, плащь, купальник, футболка, шорти,.) вміння висловлювати свою думку, правильно вживати прикметники з іменниками (дощова, похмура, ясна, вітряна, осінній, літній, зимовий, весняний) .

/Files/images/19-20nr/gri/13.png/Files/images/19-20nr/gri/11.png/Files/images/19-20nr/gri/12.png


































































12. Складаем розповіді за опорними картинками.

Метод використання опорних малюнків для складання розповідей особливо ефективний для індивідуальної роботи з дітьми з мовною патологією. У дошкільному віці діти запам'ятовують мимоволі, бо переважає наочно-образна пам'ять. Полегшують процес складання розповіді при використанні опорних малюнків два фактори:

1. Наочність (розглядання предметів, допомагає дітям називати предмети, їх характерні ознаки, вироблені з ними дії).

2. Створення плану оповідання (послідовного розміщення в схемі всіх конкретних елементів розповіді, а також те, що кожна ланка розповіді повинно послідовно змінюватися наступним). А зоровий план робить такі розповіді зв'язковими, повними, послідовними.

Етапи роботи:

1. Розгляд опорних малюнків у певній послідовності (що намальовано).

2. Вихователем дається зразок розповіді.

3. Вихователь ще раз дає зразок розповіді з опорою на малюнки.

4. Робота із запитаннями за змістом оповідання.

5. Вихователь ще раз складає речення, що відповідає певній опорної картинці. Дитина повторює його з опорою на малюнок.

6. Дитина складає розповідь з опорою на малюнок.

На прикладі опорних малюнків (розкладаємо їх послідовно, виходить таблиця)

/Files/images/19-20nr/gri/10.png




















13. Макети для розвитку зв'язного мовлення

Світ природи.Мета: закріпити уявлення дітей про середовищах існування, розширити словник по темі, розвивати зв'язне мовлення.

Розповідь за схемою: середа обітанія- клімат рослинність - тваринний світ.

Дитина підходить до макету і користуючись схемою у вигляді піктограми розповідає про середовище проживання. У процесі розповідання проводиться робота над звуковимовою. У вимові закріплюються поставлені звуки. Удосконалюється граматичний лад мови. Також можна використовувати ці макети в грі загадок-описів. Також розповідь за схемою, але саме середовище проживання не називається - її треба відгадати.

/Files/images/19-20nr/gri/2.png/Files/images/19-20nr/gri/3.png/Files/images/19-20nr/gri/4.png/Files/images/19-20nr/gri/5.png/Files/images/19-20nr/gri/6.png/Files/images/19-20nr/gri/7.png/Files/images/19-20nr/gri/8.png










































































































































14. «Склади - ка сам картинку».

Мета гри: стимулювати мовленнєву активність і довільну увагу.

Хід гри: у дитини набір розрізного матеріалу різних пір року. Їй пропонується зібрати відповідну картинку певної пори року за своїм задумом, і скласти по цій картинці або за її частиною розповідь.

15. «Такі різні тварини»

Мета: Закріпити знання про домашніх тварин, їх дитинчат, хто як кричить, вправляти у правильному звуковимови, розвивати зв'язне мовлення дітей,

збагачення активного словника.

/Files/images/19-20nr/gri/1.png

Хід: 1 рівень: Дорослий називає тварини і його дитинчати, дитина повинна показати на нього і вимовити, як тварини кричать.

2 рівень: Проводиться гра навпаки - дорослий вимовляє як тварини кричать: «гогочут»,«нявкають »і т. Діти повинні показати і назвати тварин і їх дитинчат.

3 рівень: дорослий називає тварину, а діти повинні показати і назвати їх дитинчат і вимовити як тварини кричать.

4 рівень: “ Скажи який?” Діти обирають тварину і розповідають яка вона.

5 рівень: діти повинні розповісти про тварину, яку їй пропонують, або вона обрала сама.

Кiлькiсть переглядiв: 1167