Закон України «Про дошкільну освіту» визначає збереження та зміцнення здоров’я дитини як одне із пріоритетних завдань розвитку дошкільної освіти.
Серед багатьох засобів збереження та зміцнення фізичного та психічного здоров’я дошкільників є ігри з піском. Піскотерапія – один із найпрогресивніших методів арт-терапії, що дає людині можливість подивитись на себе, свій внутрішній світ очима стороннього спостерігача. У кожному дитячому садочку потрібно подбати про створення комфортного середовища, де кожна дитина матиме можливість для вільного самовиявлення та творчого потенціалу.
Пісочна терапія – це спосіб спілкування зі світом і самим собою; спосіб позбавлення внутрішнього напруження, що підвищує впевненість у своїх силах та відкриває нові шляхи розвитку. Основоположником є К.Г.Юнг, а вперше почав використовувати пісок англійський дитячий психотерапевт М. Лювенфельд.
Запропонований метод дозволяє гармонізувати внутрішній душевний хаос за допомогою декількох механізмів:
- Опрацьовування ситуації, що травмують психіку на символічному рівні;
- Відрегулювання негативного емоційного досвіду під час творчого самовираження;
- Розширення внутрішнього досвіду;
- Зміна ставлення до себе, до свого минулого, сьогодення та майбутнього;
- Зміцнення довіри до світу, розвиток нових, продуктивних взаємин із світом.
- У пісочній терапії діють загальні принципи, які задають «правила та умови гри»:
Принцип «комфортного середовища» Для успішного процесу необхідно, щоб дитина почувала себе комфортно і безпечно, а саме:
- Рівень партнерських взаємин між дорослим та дитиною;
- Гарне освітлення, зручна пісочниця;
- Завдання підбирати відповідно до можливостей дитини;
- Формулювати інструкцію до ігор у казковій формі;
- Уникати негативного оцінювання дій дитини;
- Заохочувати фантазію та творчий потенціал.
Принцип «безумовного ухвалення» Прийняття дитини такою, яка вона є. Прийняття зовнішнього вигляду і фізичного стану, життєвого досвіду, суперечностей та цінностей, мотивації, бажань – усе це є підставою успішності консультування.
Принцип «доступності інформації» Усі звернення, репліки до дитини повинні бути сформульовані в доступній формі.
Принцип «конкретизації» Цей принцип рекомендує педагогам не поринаючи відразу глибоко, але й не залишатися на поверхні.
Принцип «об’єктивності» Цей принцип дозволяє вихователям дивитися на проблему «зверху», розглядати її в системі життєдіяльності та взаємин дитини.
Принцип «орієнтації на потенційний ресурс дитини» Інформацію про потенціал психолог має отримати , дізнавшись про захоплення дитини.
Принцип «інтегрованості в соціальне середовище» Цей принцип припускає турботу про дитину не тільки під час занять з дитиною, але і поза його стінами.
Додаткові принципи, що виявляються в іграх з піском:
- Оживлення абстрактних символів: літер, цифр, геометричних фігур, мініатюрних фігурок і природних матеріалів;
- Реальне «мешкання», програвання всіляких ситуацій разом з героями казкових героїв. У цьому принципі здійснюється перехід від Уявного до Реального.
- Осмислення досвіду і ситуації. Це дає можливість співвіднести гру з реальним життям, осмислити, що відбувається, знайти спосіб розв’язання проблеми.
- Обмін. У пісочній грі дитина легко обмінюється ідеями, думками, почуттями, що дозволяє побудувати партнерські взаємини.
Пісочна терапія як різновид арт – терапії зорієнтований на притаманний кожній дитині внутрішній потенціал здоров’я і сили. Для дітей – це ігровий спосіб розповісти про свої проблеми, продемонструвати свої страхи та позбавитись їх, зняти емоційну напругу. Адже гра для дитини – це необхідна умови її існування.