Замкнені всередині себе»

«Замкнені всередині себе»

Аутизм (розлади аутистичного спектру (РАС) – це стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Його неможливо вилікувати, проте з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя.

Не тільки батьки можуть помітити ознаки аутизму у дитини, а кожен, хто спілкується з нею.

Аутизм. Поради для батьків | Куп'янський ІРЦ

Наприклад, друзі родини, викладачі у гуртках, садочках тощо.

Часто ми не помічаємо цих ознак не через те, що не хочемо, а через те, що не знаємо – на що саме треба звертати увагу.

Тому до Всесвітнього дня розповсюдження інформації про аутизм, який у світі відзначають 2 квітня, "Українська правда. Життя" разом із громадською організацією Happy Today підготували чек-листи, які допоможуть розпізнати ознаки аутизму у дитини.

Вчасно зауважити аутизм – означає подарувати дитині шанс на повноцінне самостійне життя.

Тільки поведінкова корекція з раннього віку дає результати в роботі з розладами аутистичного спектру, тож дуже важливо спостерігати за дитиною у віці до 4-х років і за найменшої підозри починати корекцію.

Вік до 9 місяців

Помітити ознаки аутизму у зовсім ранньому віці доволі складно, але саме ранній вік є найкращим періодом для початку реабілітації.

Якщо до 9 місяців дитина мало посміхається, слабко реагує на прояви ніжності, не любить бути на руках, мало або зовсім не вигукує звуки, то варто звернутися до психолога, невролога або психіатра.

У кожної людини є певні риси аутистичного спектру. Доки вони не впливають критично на поведіку, комунікацію, загальний розвиток – людину вважають нормотиповою.

Розлади аутистичного спектру – це набір виразних проявів у великій кількості, які мають вплив на сприйняття інформації та світу довкола".

Вік до 12 місяців

Час і ступінь ранніх ознак аутизму сильно відрізняються.

Не всі діти з аутизмом проявляють усі ознаки відразу. У декого певні ознаки є, а інші відсутні. Тому професійне тестування має вирішальне значення.

Кожна людина з розладом аутистичного спектру – унікальна у психологічному плані. Тому навіть одна і та сама ознака аутизму у різних людей виражена по-різному.

Описуючи одну аутичну людину, не можна дати одну характеристику усім людям у спектрі.

Вік до 2 років

Дві дитини з абсолютно однаковим потенціалом можуть мати різні результати реабілітації, якщо одній з них почнуть ранню корекцію з 2 років, а другій – з 6-ти років.

Якщо дитина у 2 роки або старше погано розуміє пряму мову, має проблеми зі сном, важко вчиться навичкам самообслуговування, протестує проти нового, має дуже вузьке коло інтересів, то необхідно проконсультуватися із фахівцем з діагностики та корекцій розладів аутистичного спектру.

У будь-якому віці

Деякі діти проявляють ознаки аутизму у перші місяці життя, а в інших дітей ознаки виявляються вже у віці 2 або 3 років.

У будь-якому віці можна помітити втрату вже набутих раніше навичок комунікації, певні дії, які повторюються без причини, вибірковість до їжі (наприклад, обирає лише один продукт або їжу лише певної консистенції чи кольору).

Ці ознаки є підставою порадитися зі спеціалістами у сфері аутизму.

Також люди із розладами аутистичного спектру (РАС) можуть мати сенсорний дисбаланс, гіпер- або гіпочутливість. Тобто інформація, яка надходить через зір, слух, нюх, смак та дотик може сприйматися занадто сильно або занадто слабко і не узгоджуватися між собою.

Наприклад, світло у кімнаті може сприйматись дитиною занадто яскравим і викликати ріжучі болі в очах. Або навпаки – дитина може постійно відчувати брак звуків в оточенні і хотіти постійно слухати гучні рок-концерти.

Важливо пам’ятати, що окремі симптоми не означають, що у дитини розлад аутистичного спектру. Багато дітей, які не мають аутизму, проявляють деякі ознаки розладу.

Якщо виникли певні підозри – відведіть дитину на діагностику.

Час і вік для корекції розладів аутистичного спектру – критично важливі ресурси: чим пізніше розпочато втручання, тим гіршим буде результат.

Діагностика точно не нашкодить, а у разі виявлення аутизму ви отримаєте шанс максимально ефективно розвинути дитину.

"Українська правда. Життя"

АУТИЗМ У ДІТЕЙ ВІД ТРЬОХ ДО ШЕСТИ РОКІВ: ПРАВИЛА КОРЕКЦІЇ

Як правильно коригувати РАС

«Моя дитина цурається інших дітей, ні з ким не грається. Дитяча кімната схожа на приміщення перфекціоніста: іграшки акуратно виставлено в ряд, а річ, недбало залишена на ліжку, нервує. Часто кричить і метушиться, якщо щось іде не за планом. Мами на дитячому майданчику осудливо перешіптуються, коли влаштовує істерику на рівному місці. І тільки я знаю, що мій п’ятиліток – аутист».

Подібні скарги часто супроводжують розповіді батьків у кабінетах психіатрів і психологів. Але розлад аутистичного спектру (РАС) не вирок, а при правильному підході та своєчасній реакції дитина живе щасливо і мало відрізняється від однолітків. Як це можливо?

Аутизм: ознаки хвороби у дітей від трьох до шести років

Аутизм – це поняття, яке включає низку розладів аутистичного спектру (РАС). Види стану: синдром Аспергера, синдром Ретта, атиповий аутизм, ранній дитячий аутизм. Який би діагноз не було записано в медичній карті, виділяють загальні характерні ознаки аутизму, характерні для дітей від трьох до шести років:

Порушення соціальних контактів. Ця ознака характерна для дітей з РАС будь-якого віку, але виходить на перший план і актуалізується, коли дитину ведуть до дитячого садка. Залучення до дитячого колективу викликає роздратування і бажання втекти подалі. Виявляється або активно (коли дитина фізично уникає дітей, тікає або агресує), або пасивно (дитина з РАС ігнорує однолітків, не грається і не тягнеться до товариства).

Ігрові особливості. Дитина з аутизмом грається іграшками або побутовими предметами по-особливому: сортує, розкладає, викладає за формою або кольором. Сюжет у грі відсутній. Також важлива ігрова послідовність: дитина одягає або розчісує ляльку в одному й тому самому порядку, не порушуючи черговості. Це своєрідний прояв стереотипій, коли дитина з РАС виконує порядок дій за суворим планом. Зміни або неможливість дотримуватися черговості призводять до тривоги та істерик. У цьому віці з’являються ритуальні дії – наприклад, поплескати в долоні перед миттям рук.

Мовленнєві порушення та розлади інтелекту. Дитина з аутизмом мало використовує мовленнєвий апарат при його фізіологічній збереженості. Словниковий запас дитини мізерний, часто для «спілкування» використовуються крик або придумані слова і речення. Дитині з РАС важко сконцентруватися і зберігати увагу. Вона швидко втрачає інтерес, а діяльність хаотична. Абстрактне і логічне мислення, фантазія не розвинені.

Відсутність інстинкту самозбереження. Дитина з РАС від трьох до шести років не реагує на небезпеку, навіть знаючи з досвіду, до яких наслідків це призведе. Часто це проявляється в аутоагресії, коли дитина травмує себе, але не зупиняється через біль. Вчені припускають, що подібна поведінка пов’язана з низьким больовим порогом аутистів, однак природу явища до кінця не вивчено.

Сприйняття себе та інших людей. Діти з РАС егоцентричні, у них відсутнє почуття співпереживання й жалості через те, що людей навколо вони сприймають як предмет, а не як живе. Такі діти дивуються, чому стіну можна вдарити кулаком, і нічого, а молодшому братові боляче, і він плаче. При цьому зберігається сильна внутрішня прихильність до матері, яка зовні проявляється або емоційною холодністю і байдужістю, або стресом навіть при короткочасному розлученні. Також діти з РАС не проявляють своїх почуттів та емоцій, а про себе кажуть «ти» або «вона».

Медицина: з якими лікарями «дружити» батькам дитини з РАС від трьох до шести років

У дитини з РАС основний стан часто сусідить із низкою супутніх хвороб. Тому батькам потрібно регулярно проводити комплексні обстеження і здавати аналізи, адже дитина не може сама сказати про проблему. Також консультуватися у:

гастроентеролога – дитина з РАС часто страждає на порушення травної системи і метаболізму, що позначається на стані й поведінці;

отоларинголога – у аутистів часто спостерігаються вушні інфекції;

алерголога – «особливі» діти часто страждають від алергічних реакцій;

дієтолога – діти з РАС потребують дотримання спеціальної дієти, адже деякі продукти погіршують стан;

невролога і психіатра – аутизм супроводжується низкою порушень мозкової діяльності, судинними захворюваннями, епіактивністю, синдромом дефіциту уваги і гіперактивністю тощо.

Батькам не рекомендується самостійно добирати ліки, адже таблетка, яка зніме головний біль у нейротипової дитини, може бути небезпечною для малюка з РАС. Тому необхідність лікування і список препаратів, які підійдуть конкретній дитині, призначає тільки лікар.

Корекція дитини з аутизмом від трьох до шести років

«Лікування» аутизму – корекція. Іноді дітям з РАС медики призначають лікарські препарати, але не від основного розладу, а супутніх: зняти больовий синдром, зменшити нервозність, гіперактивність або алергію. Таблеток від аутизму, причини якого досі не відомі, наразі немає.

Головне в питанні корекції дітей від трьох до шести років – це співпраця з медиками і корекційними педагогами, логопедами, нейропсихологами.

На думку директора садка для дітей з особливостями розвитку «Дитина з майбутнім» Наталії Стручек, без вирішення медичних проблем старання найкращих педагогів будуть марні: «Якщо у дитини, наприклад, не розвиваються мовленнєві навички, то справа не в поганому логопедові, а в незрілості лівої півкулі головного мозку. В такому випадку потрібно працювати над довербальною логопедією: дихати, накопичувати пасивний словниковий запас, навчатися сприймати мовлення педагога, а потім поступово навчатися імітувати звуки. Важливі старання і батьків: адже, наприклад, тривале використання сосок, поїлок, пляшечок спрощує життя дорослих, але гальмує навик правильного видиху, що затримує мовленнєвий розвиток».

Перевірити рівень розвитку дитини і скласти програму можна тут.

Принципи корекції дитини з РАС від трьох до шести років:

Урахування інтересів та схильностей. Аутизм, симптоми якого відрізняються в кожному конкретному випадку, потребує вибіркового педагогічного підходу. Силоміць змусити складати кубики, якщо малюк грається тільки з м’ячиками, не вдасться. Тому при виборі методики і виду занять враховуйте інтерес дитини, а потім уже «накладайте» на методику. В цьому віці важливо розвивати координацію рухів, дрібну моторику, образне і логічне мислення.

Режим, послідовність, повторення. Тільки регулярні заняття і повторення пройденого матеріалу допоможуть дитині з РАС засвоїти знання і відточити навичку. Якщо нейротиповий малюк, одного разу навчившись надягати шкарпеточки, більше не потребує навчання, то дитині з РАС потрібно повторювати. Також важливим є дотримання розпорядку дня і черговості, адже діти з аутизмом чутливі до змін. Перерви в заняттях часто ведуть до регресії як академічної, так і соціальної. Тому займатися потрібно постійно, не допускаючи пауз.

Контакт. Дитина з РАС як жодна інша потребує спілкування. Не допускати до неї інших дітей – помилка. У дитячому колективі дитина з РАС навчається спілкуватися і взаємодіяти з іншими, закріплювати норми поведінки в суспільстві. Але допускати перевантаження теж не слід, адже кожен потребує періодичного усамітнення. Також дорослим рекомендовано розмовляти з дитиною навіть тоді, коли здається, що та не чує або не реагує на слова. Наталія Стручек переконана, що для розвитку немає нічого кращого за живе спілкування: «Навіть при перегляді мультика важливо емоційно включатися: проговорювати емоції героїв, жаліти, якщо потрібно. Це формує емпатичні реакції. Я не проти гаджетів та Інтернету, але те, що показують, далеко не завжди відповідає психологічній зрілості дитини. Найчастіше діти бачать насильство, агресію, що сприймається як норма, і в житті межі між грою і реальністю розмиваються. До того ж навіть самі розвивальні програми та відео не провокують мовлення, тому батькам потрібно не тільки контролювати зміст контенту, але і включатися в перегляд».

Фізичний розвиток і харчування. Малюки з аутизмом часто напружені або в них спостерігається зміна стану – від гіперактивності до млявості. Тому важливі регулярні фізичні вправи, які знімають м’язовий тонус і піднімають там, де це потрібно. Наталія Стручек рекомендує максимально «насичувати» сенсорику дитини (давати нюхати, чіпати, мацати, гладити, перекладати) і розвивати тіло (дозволяти лазити, переступати, стрибати, піднімати), адже це поступово приведе до розвитку дрібної моторики, мовлення, шкільних навичок.

Для підтримання здоров’я тіла та уникнення традиційних для дітей з РАС алергічних реакцій рекомендовано дієту, яку призначає лікар. Деяким показано відмову від глютену і казеїну, дріжджових продуктів, мінімум цукру. Іншим рекомендовано вживати більше білка, а не налягати на вуглеводи. Тому питання вибірковості в їжі вирішується тільки після і на підставі висновку медиків.

Анімалотерапія, або близький контакт із тваринами. Цей метод варто взяти на озброєння батькам, чиїм дітям подобається спілкуватися з тваринами. Наприклад, деякі малюки з РАС у захваті від їзди на конях або плавання з дельфінами. Спілкування з тваринами радує і, головне, не викликає емоційного напруження, як у випадку з людьми. Такий метод терапії сприяє розвитку емоційного стану та невербальної комунікації.

Здоров’я батьків. Сім’я вчиться жити з аутизмом дитини, а це вимотує психологічно. Батьки непокояться за нього і майбутнє, відчувають себе пригніченими і винними в розладі улюбленого чада. В цей час дорослі потребують підтримки й розуміння, що РАС – це не кінець світу, а даність, із якою можна жити. Сьогодні багато можливостей для розвитку дитини – садки і школи для аутистів. Для батьків – групи в соціальних мережах, спеціалізовані корекційні заклади, які пропонують психологічні консультації та супровід батьків «особливих» дітей. Психологи рекомендують батькам дитини з РАС не докоряти собі і не соромитися, навіть якщо навколишні засуджують і не приймають її поведінку. Для неї ви найкращий батько у світі, який робить усе, що може.

МІЖНАРОДНА ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ "ДИТИНА З МАЙБУТНІМ" | 2020

Кiлькiсть переглядiв: 97